Sokakat foglalkoztat a gondolat, hogy néhány órára kiadják a szobájukat és egy kis plusz bevételre tegyenek szert. Azonban, ha meglátják, mennyi papírmunkával jár, inkább a "másik utat" választják, megkockáztatva ezzel a büntetéseket. 

 

Úgy látjuk, az egyik legnagyobb gond az, hogy alig találni olyan oldalt, ahol egységesen összeszedve és érthetően megfogalmazva tudnának tájékozódni az emberek. Épp ezért egy csokorba összegyűjtöttük azokat a legfontosabb infókat, amiket érdemes megjegyezned, mielőtt búvóhelyet szeretnél indítani.

 

Viszont felhívjuk a figyelmedet arra, hogy cikkünk csak tájékoztató jellegű. Mielőtt legálisan szeretnél búvóhelyet üzemeltetni, mindenképp fontos felkeresned egy könyvelőt, aki segít beszerezni a szükséges papírokat, engedélyeket.

 

#1 Hogyan lehet legális búvóhelyed? Figyelj az adózásra

Mint azt minden bizonnyal tudod, a szálláshely, mint szolgáltatás egy adóköteles tevékenység. Épp ezért legálisan csak adószám birtokában tudod kiadni az ingatlant. Ez azt jelenti, hogy cégként, egyéni-, illetve társas vállalkozóként - vagy adószámos magánszemélyként tudod ezt megtenni. 

 

Ha rövid távra szeretnéd kiadni az ingatlanodat (a búvóhely is annak számít), akkor ezt tételes átalányadózással, és önálló tevékenységből származó jövedelem megállapítása utáni adófizetéssel tudod megtenni. 

 

A tételes átalányadózás lényege, hogy az adót egyenlő részletekben negyedévenként kell megfizetni - az azt követő hó 12. napjáig. Megkötés azonban, hogy maximálisan adóévenként ugyanannak a személynek maximum 90 napra lehet kiadni a szobát. Mindezért egyébként egy barátságos, évi 38.400 forint/év/szoba összeget kell fizetni.

 

Az önálló tevékenységből származó jövedelem alapján történő adófizetést kétféle módon lehet alkalmazni: ún. 10%-os költséghányaddal, vagy tételes költségelszámolással.

 

Ha a szálláshelyet magánszemély adja ki magánszemély részére - ez egyébként a leggyakoribb -, akkor 15%-os SZJA-t, illetve 19,5%-os szociális hozzájárulást (vagy köznapi nevén szochot) kell megfizetnie a NAV-nak - a negyedévet követő hó 12-éig.

 

A részletes adózási feltételekkel kapcsolatban egyébként érdemes elolvasni az Adózóna cikkét, ami nagyon részletesen foglalkozik a témával. 

 
Kép forrása: https://www.pexels.com/hu-hu/foto/szalloda-agy-haloszoba-lampa-164595/
 

#2 Szükséges engedélyek, papírok

Önkormányzati működési engedély

Amennyiben szoba kiadására adod a fejed az egy ún. szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának minősül. És mint olyat, be kell jelenteni a helyi illetékes jegyzőnél - ez ugye attól függ, hogy hol fekszik az ingatlan. Az ezzel kapcsolatos kormányrendeletet - 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet - a linkre kattintva érheted el.

 

Ha a szálláshely zöld utat kapott, akkor a helyi önkormányzat oldalán kell feltüntetni. Ez azért szükséges, mert ha valaki szeretné kivenni a szobát, akkor itt tudja lecsekkolni, hogy a búvóhely legálisan működik-e. 

 

NTAK regisztráció 

A hatályos jogszabályok szerint minden belföldi szálláshelyet regisztrálni kell a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ, vagyis az NTAK rendszerébe. 

 

Ehhez szükség van:

  • Az adószámra 
  • Az önkormányzat által kiállított hivatalos működési engedélyre 
  • A szálláshely címére és pontos adataira és az azokat igazoló dokumentumokra (például tulajdoni lap, bérleti szerződés)
  • A szálláskezelő szoftver (PMS) nevére és verziószámára
  • Az ügyfélkapus azonosítókra (így tehát ügyfélkapus regisztrációval is rendelkezni kell) 
 

A rendszerbe itt tudsz regisztrálni, és további infókat, regisztrációs segédletet is a linkre kattintva találsz. 

 

Bejelentés a Nemzeti Adó-és Vámhivatalnál (NAV-nál)

A magánszálláshely üzemeltetését természetesen a NAV-nál is be kell jelentened. 

 

NAV honlapja szerint egyéni vállalkozóként a következő ÖVTJ kódra és nyomtatványra van szükség:
 

Magánszálláshely-szolgáltatási tevékenység bejelentésekor a ’T101-es számú nyomtatványon 2019. november 1-jét követően az 552014 ÖVTJ kódot kell feltüntetni.”


Kép forrása: Freepik

#3 A búvóhely üzemeltetésének követelményei és feltételei

Magánszálláshelyek-szolgáltatásaként legfeljebb 8 szobát, és 16 ágyat adhatsz ki. Egyágyas szoba esetén legalább 8 négyzetméteres szobákkal kell rendelkezned kétágyas szoba esetén pedig 12 nm-es szobákkal kell számolni, egy szobában maximum 4 ágy lehet.

 

Kell, hogy legyen vizesblokk, ez azt jelenti, hogy a vendégeknek szobánként biztosítani kell egy vécét és egy fürdőt. Ezenkívül figyelni kell arra, hogy legyen ügyelet (vagy ügyeleti telefonszám), biztosítani kell a belépést a vendégeknek és folyamatosan takarítani is kell a szobát.

 

Ezenkívül kell, hogy legyen egy szálláshelykezelő-szoftver (PMS), valamint pénztárgép. 

Összegzés

Egy búvóhely indítása legális úton tehát összetett feladat, azonban nem lehetetlen - csupán az engedélyek megszerzése és a bejelentések szükségesek hozzá. Azt ajánljuk, hogy - mielőtt még elmennél a NAV-hoz - mindenképp kérd ki egy könyvelő vagy adószakértő tanácsát. 

 

Egy szakember ugyanis segíteni tud abban, hogy melyik adózási formát érdemes választani, plusz ha elakadnál a papírmunkákban, hozzá bármikor fordulhatsz. Természetesen mi mindenkit arra ösztönzünk, hogy legálisan üzemeltesse a búvóhelyét - ezért is írtuk meg ezt a cikket. 

 

Ha pedig szeretnéd te is kiadni a lakásodat, panziódat néhány órára, akkor regisztrálj az oldalunkra, és keress plusz pénzt!

 

Források: 

http://www.lakaskultura.hu/hirek/szoba-kiado-ezekre-figyeljunk-ha-szallasadason-gondolkodunk/

 

http://konyveloszakma.hu/blog-node/hogyan-ad%C3%B3zzunk-mag%C3%A1nszem%C3%A9lyk%C3%A9nt-sz%C3%A1ll%C3%A1shely-szolg%C3%A1ltat%C3%A1s-ut%C3%A1n